LPG jako paliwo napędowe | ![]() |
Golda15 | 16.03.2008 18:46:08 |
![]() Grupa: Administrator ![]() Lokalizacja: Zwoleń Posty: 304 #80375 Od: 2008-2-27 Ilość edycji Admina: 1 | W wielu krajach wzrasta popularność LPG jako paliwa silnikowego, zwłaszcza w Europie (głównie w Holandii, Polsce, Belgii, Włoszech, Wielkiej Brytanii) oraz w Indiach i Korei. Liczba oktanowa LPG wynosi 90-120, choć do oceny własności antystukowych tego paliwa stosuje się częściej liczbę metanową, która dla LPG stosowanego do napędu samochodów mieści się w granicach 60-80. LPG stosowany jest głównie jako źródło zasilania silników benzynowych, zarówno gaźnikowych jak i z jedno i wielopunktowymi układami wtryskowymi. Korzystanie z LPG wymaga zainstalowania dość kosztownej instalacji (od 1500 do 4000 zł). Samochody zaopatrzone w tę instalację muszą też częściowo korzystać z benzyny, gdyż ze względów technicznych rozruch i rozgrzanie silnika powinno odbywać się przy zasilaniu benzyną. Bardziej zaawansowane technicznie instalacje do LPG automatycznie przełączają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych istnieje konieczność ręcznego przełączania zasilania z benzyny na LPG. Instalację LPG można również zastosować w samochodach z silnikiem dwusuwowym, oraz z silnikiem Diesla. Głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego cena wynosząca w Polsce ok. 50% ceny benzyny bezołowiowej. W wielu krajach, m.in. w Holandii i Belgii, paliwo to jest promowane jako bardziej ekologiczne od benzyny. Instalacje gazowe dzieli się na tzw. generacje. W styczniu 2006 r. istniało 5 typów instalacji zasilaniem LPG. I - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) bez regulacji składu. II - instalacja mieszalnikowa (podciśnieniowa lub nadciśnieniowa) z elektroniczną regulacją składu mieszanki. III - instalacja wielopunktowa, o ciągłym zasilaniu gazem w fazie lotnej. IV - instalacja wielopunktowa zasilania gazem w fazie lotnej, poprzez elektronicznie sterowane zawory (pot. wtryskiwacze). V - instalacja wtrysku sekwencyjnego gazu w fazie ciekłej. Zalety instalacji LPG Instalacja LPG jest niskociśnieniowa, a więc zbiornik jest lekki. Sam silnik iskrowy, czterosuwowy nie wymaga specjalnych zabiegów aby przystosować się do pracy na LPG. LPG zawierając węglowodory o krótszym łańcuchu wydzielają mniej gazów cieplarnianych niż benzyna. LPG jest w Polsce dużo tańszy niż benzyna, stąd tak znaczne zainteresowanie w Polsce tym paliwem Wady instalacji LPG zalecane jest (zwł. zimą) uruchomienie silnika na benzynie większa ilość pary wodnej sprzyja korozji układu wydechowego butla ogranicza funkcjonalność samochodu większe są koszty przeglądów i serwisowania zbyt rzadkie korzystanie z układu zasilania benzyną powoduje awarie pompy paliwa spalanie LPG jest nieco wyższe niż benzyny w instalacjach starszych (podciśnieniowych - I i II generacji) istniało ryzyko fali wstecznej w kanale ssącym, stąd konieczny metalowy kolektor dolotowy i układ zapobiegający uszkodzeniu obudowy filtru powietrza ("kominek") wyższa temperatura spalania niż benzyny powoduje szybsze zużycie silnika Zastosowania w gospodarstwie domowym W skali globalnej głównym konsumentem LPG są wciąż gospodarstwa domowe. LPG jako paliwo do kuchenek domowych jest bardzo popularny w wielu krajach III świata, jako rozwiązanie znacznie tańsze od stosowania kuchenek na prąd. Np. w Indiach, w roku 2001 ok 17.5% (33.6 miliona) gospodarstwo domowych było zaopatrzonych w kuchenki na LPG. W Indiach LPG jest na tyle ważny, że rząd tego kraju dotuje jego produkcję, zaś próby podnoszenia jego ceny są tematem "gorącym" politycznie. W Polsce kuchenki na LPG były jeszcze do niedawna bardzo popularne. Obecnie w miastach został on wyparty przez kuchenki na gaz ziemny, zaś w małych miejscowościach i wsiach coraz więcej gospodarstw domowych przechodzi na wygodniejsze w użyciu i bezpieczniejsze kuchenki elektryczne. Szacuje się że obecnie ok 5-6% gospodarstw domowych korzysta w Polsce z kuchenek na LPG. Wykorzystanie w turystyce Jednorazowy "nabój" (kartridż) turystyczny z mieszanką propan-butan Gaz płynny wykorzystywany jest również szeroko w turystyce, głównie jako źródło energii do kuchenek turystycznych, ale także do turystycznych lamp gazowych, jak również do ogrzewania wnętrz. W Polsce powszechnie stosowany jest do tego celu gaz w stalowych butlach wielokrotnego użytku (o pojemności od niespełna 1 kg do 10 i więcej - nawet 30 - kilogramów); coraz powszechniej jest również stosowany standard wykorzystujący lżejsze i mniejsze naboje jednorazowe z aluminium. Zastosowania przemysłowe Rzadziej wykorzystywany jest płynny gaz w butlach do zastosowań technicznych, tam, gdzie trudno dostarczyć energię w innej formie. Przy pokrywaniu dachów papą termozgrzewalną, lutowaniu rynien, instalacji centralnego ogrzewania i wodociągowych oraz innych podobnych, wykorzystywane są palniki zasilane płynnym gazem. Używa się go także do podgrzewania i suszenia pomieszczeń, podczas robót drogowych (topienie asfaltu), w hodowli i rolnictwie (suszenie siana lub zboża, ogrzewanie kurników i chlewni), a także w licznych dziedzinach przemysłu. LPG stosowany jest również często jako paliwo napędowe w przemysłowych wózkach podnośnikowych (widłowych) itp. _________________ ![]() |
Amber_Uniden | 17.03.2008 14:46:49 |
![]() Grupa: Administrator ![]() Lokalizacja: Zwoleń Posty: 178 #81458 Od: 2008-2-27 | NIE PISZ TEGO CO ZNAJDZIESZ W NECIE!!!ZAMIESZCZAJ SWOJE WYPOWIEDZI BO TAK TO SOBIE KAŻDY ZNAJDZIE NA GOOGLACH!! _________________ Uniden 510 XL + Lemm mobil: []Seat Toledo 1,9 TDI AGR 90 PS + Chip mod + nowe wtryski na 142 PS 300 Nm v-max 210 km/h []Seat Leon Top Sport® 150 PS 320 Nm v-max 240 km/h - standard []Fiat Cinquecento 700 Biała Śmierć - 32 PS + nowy gaźnik:D v-max 135 km/h GG-7147919 e-mail - amber25@op.pl www.leonclub.pl |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |